خانه > خبر جديد در مورد معلمان شركتي > دريغ از يك بند….مجلس اولویت‌های تحول بنیادین در آموزش و پرورش را تعیین كرد

دريغ از يك بند….مجلس اولویت‌های تحول بنیادین در آموزش و پرورش را تعیین كرد

مجلس اولویت‌های تحول بنیادین در نظام آموزش پرورش در برنامه پنجم توسعه را تعیین كرد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان مجلس روز دوشنبه در ادامه بررسی موادی از لایحه برنامه پنجم توسعه در ماده 23 اولویت های تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش كشور را در طول سال های 1390 الی 1394 تعیین كردند.
به موجب این ماده به دولت اجازه داده می شود در راستای تحقق بند هشت سیاست های ابلاغی كه مربوط به مقابله با تهاجم فرهنگی از طریق گسترش فعالیت رسانه ای ملی برای تبیین اهداف و دستاوردهای ایران اسلامی برای جهانیان می شود، با هدف ارتقا كیفی سه حوزه دانش،‌ مهارت و تربیت اسلامی را در چارچوب قوانین موضوعه با رعایت برخی اولویت، پس از تصویب در هیات وزیران اجرایی كند.
براساس این ماده دولت باید درخصوص تحول در برنامه های آموزش و پرورش و درسی جهت كسب شایستگی های مورد نیاز فرد ایرانی توسط دانش آموختگان دوره آموزش عمومی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و نیاز سنجی به كارگیری فناوری را به انجام رساند.
به موجب بند دیگری از ماده 23، هدایت تحصیلی براساس علایق و ویژگی های دانش آموزان، توسعه حرفه ای و سرمایه انسانی مورد نیاز كشور باید انجام شود.
در بند دیگری اصلاح نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی باید با تاكید بر رویكرد ارزشیابی برای تحقق فرایند یاددهی- یادگیری در كلیه دوره های تحصیلی و تحقق كامل این فرایند تا پایان برنامه به انجام رسد.
بر همین اساس دولت می‌تواند بسترسازی و ایجاد انگیزه لازم برای ورود دانش آموزان مستعد به رشته های علوم انسانی را به انجام رساند و مجاز است برنامه ریزی برای برقراری توازن بین تعداد دانش آموزان در رشته های مختلف تحصیلی متناسب نیازهای جامعه به تدریج و در طول برنامه و برقراری توازن تا پایان برنامه را به انجام رساند.
به موجب بند دیگری از این ماده، دولت باید بسترسازی مناسب برای كسب حداقل یك شایستگی و مهارت با توجه به نیاز بازار كار تا پایان برنامه برای تمامی دانش آموزان دوره متوسطه نظری به انجام رساند. استقرار نظام تضمین كیفیت جهت پایش، ارزشیابی، اصلاح و افزایش بهره وری باید مورد توجه قرار گیرد.
بر اساس بند دیگری، دولت می تواند سنجش و ارتقای صلاحیت های حرفه ای نیروی انسانی موجود و مورد نیاز آموزش و پرورش بر اساس شاخص های آموزشی و پرورشی به انجام رساند.
در بند دیگری آورده است ارائه برنامه جامع آموزش قرآن (روان خوانی و فهم قرآن) و برنامه تلفیقی (قرآن، معارف اسلامی و عربی) با اهداف قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد.
این ماده برنامه ریزی جهت تدوین برنامه های آموزشی ارتقاء سلامت جسمانی و روانی مبتنی بر آموزه‌های دینی و قرآنی باید به انجام رساند.
دولت می تواند تقویت و گسترش نظام مشاوره دانش آموز و خانواده جهت تحقق سلامت روحی دانش‌آموزان باید مدنظر قرار گیرد.
بر اساس مصوبه مجلس، بهره برداری از اماكن ورزشی سازمان تربیت بدنی در ساعات بلا استفاده جهت ارتقاء سلامت جسمی دانش آموزان باید به انجام رسد.
همچنین دولت می‌تواند افزایش سرانه فضاهای ورزشی دانش آموزان باید مدنظر قرار دهد.
بر اساس بند دیگری دولت مجاز است با بكارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات در كلیه فرآیندها جهت تحقق عدالت آموزشی و تسهیل فرآیندهای موجود و ارائه برنامه های آموزشی و دروس دوره‌های تحصیلی به صورت الكترونیكی
بر همین اساس دولت‌ می‌تواند در جهت ایجاد تعامل و ارتباط موثر با دیگر نظام های آموزشی در كشور از جمله آموزش عالی به‌عنوان زیر نظام یك نظام واحد به انجام رساند و ایجاد تعامل آموزشی سازنده با دیگر كشورها و مراكز بین المللی مانند یونسكو، آیسسكو، یونیوك مدنظر قرار دهد.
همچنین به منظور افزایش بهره وری، دولت موظف است از طریق بهینه سازی در منابع انسانی و منابع مالی در وزارت آموزش و پرورش به نحوی اقدام نماید كه در طول برنامه سهم اعتبارات غیر پرسنلی به پرسنلی افزایش یابد.
در ادامه این ماده آمده است، آموزش و پرورش مجاز است گویش محلی و ادبیات بومی را در مدارس تقویت نماید.
به موجب این ماده، وزارت آموزش و پرورش موظف است به منظور تضمین دسترسی به فرصت های عادلانه آموزشی به تناسب جنسیت و نیاز مناطق به ویژه در مناطق كمتر توسعه‌یافته و رفع محرومیت آموزشی، نسبت به آموزش از راه دور و رسانه ای و تأمین هزینه های تغذیه، رفت و آمد، بهداشت و سایر امور مربوط به مدارس شبانه‌روزی اقدام نماید.
دولت می تواند وزارت آموزش و پرورش مكلف كند برای تامین نیازهای ویژه و توانبخشی گروه های مختلف آموزشی اقدامات زیر را انجام دهد:
1- منعطف سازی مدارس و گسترش اجرای برنامه‌های تلفیقی و فراگیر
2-  تدوین برنامه های جامع اطلاع رسانی جهت آگاه سازی و آموزش والدین كودكان با نیازهای خاص.
3-  تقویت طرح سنجش كودكان و افزایش امر مشاوره در این مدارس.
4-  توسعه مدارس استثنایی و كودكان با نیازهای خاص و فراهم آوردن شرایط و امكانات خاص لازم جهت توانمندسازی و افزایش مهارت های مورد نیاز اینگونه آموزش پذیران.
براساس این ماده سازمان صدا و سیما موظف شد در راستای ترویج ارزشهای اسلامی- ایرانی، ارتقاء سطح فرهنگ عمومی و مقابله با ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی، تقویت و گسترش برنامه های آموزشی، علمی و تربیتی در شبكه های مرتبط به ویژه برای دانش آموزان و دانشجویان در جهت حمایت از تحول در نظام آموزش و پرورش و تقویت هویت ملی جوانان را در اولویت قرار دهد.

منبع خبر   http://icana.ir/News/Parliament/2010/11/121996/0/default.aspx

 


  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: